Färgval

Färg

Vanlig tolkning

Information

Gul

Varm, positiv. Vishet

I mellanöstern sjukdomsfärg. I Kina högsta färgen, given kejsaren genom gudarna.

Orange

Pulserande blandning av röd (kärlek) och gul (vishet).

Buddistmunkar i till exempel Indien bär den ockrafärgade klädseln.

Röd

Kärlekssymbol men också hat. Högljudd, tilldragande.

Röd har stor aktivitet, som ofta används i marknadsföringssammanhang, eftersom den är lätt att finna med blicken. Den erbjuder dock ingen vilopaus, utan blicken vill röra sig vidare och inte dröja kvar.

Rosa

Kärlek.

Företaget Barbie utnyttjar i sina dockleksaker att yngre flickor ofta har rosa som favoritfärg.

Violett

Mystik. Avslappning.

Svår färg i reklamsammanhang.

Blå

Lugn. Kyla.

Uppskattad färg i marknadsföringssammanhang i hela världen.

Grön

Harmoni, stillhet.

Utnyttjas ofta i marknadskommunikation för att bygga imagen till naturlighet och trygghet.

Brun

Relativt neutral färg.

I Japan är brunt hatets färg.

Vit

Oskuld. Vishet.

Lätt för ögat att avskilja, kombineras gärna med svart text.

Svart

Olycka. Hat.

Ren och lätt urskiljbar färg. Eftersom färgens egenskaper + färgmodet = effektiv färgkommunikation vid marknadsföring viktig komponent för att nå uppmärksamhet. Svart har också haft sin tid som trendig modefärg.

Grå

Pålitlighet.

Många är de reklamsituationer som använt grått för att ge en upplevelse av high-tech till en produkt.


Kommentarer
Postat av: Therese

Rosa = kärlek.. härligt.. intressant sånt där.. Jag håller fast vid min barbiewannabe stil.. :) men vet du vad.. jag har börjat rensa ut det skrikiga och försökt komprimissa med dansken:) ha de fint...

2009-03-02 @ 12:45:42
Postat av: Therese

å du är ju grön.. stämmer utmärkt in på dig.

2009-03-02 @ 12:46:45
Postat av: Annika

Jag valde röd som tilldragande blick till min massage Harmoni reklam ..:D

2009-03-03 @ 14:34:32
URL: http://annikabjork.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0