Endometrios vad är det?

16 december olidliga smärtor i magen som ej går att beskriva , blek kallsvettig ,, smärta , ont , går ej röra sig aj kan ej stå rakt , jag tror jag ska spy, darrar i hela kroppen , benen börjar braga.. aj det gör ont ringer Svempa , han säjer vi åker till akuten , nej andas jag krampaktigt fram .. Bilen måste hem måste ha den hemma .. Hur tänker man egentligen ... Tar mig hem på ett mest udda sätt kroppen tryckt mot ratten , benen så högt uppdragna det bara går ,( tur man har långa ben) tar mig hem men utgången från bilen är jobbig , herregud känns som när man skulle föda , ont så jävla ont , går in i sängen tar med två alvedon en ipren sover i två timmar vaknar upp o får min mens , smärtan klingar av o jag säjer det var bara min mens Svempa ingen fara.. Men jag kände det här var fel så väldigt fel...


Hela tiden efter detta en svag smärta men en liten ömmande mage kan ju beropå så mycket kanske bara lite för mycket grädde i maten eller nej nu får det bli laktosmjölk, då blir jag bra.

Onsdag natt, natten till torsdag , vaknar är yr , smärta en oliderlig smärta .. I vänstra äggstocken mot rektum...helvete nu dör jag nog , nej men ajj vad är dett a.. Svempa vaknar, Det gör ont jätte ont jag skakar , kroppen böjs bakåt o jag försöker hålla i något gör så förbannat ont... Han säjer ska jag ringa .. Ja ja gör det..Ska bara på toa försöker resa mig upp går knappt benen bär knappt , herrregud vad händer med mig , 36 år  , kommer min äggstock spricka ? Vad är detta sen senare klingar smärtan av till ont o då sommnar jag..vi avvaktar med ringa.

Jag ringer en barnmorska , men hon kan ej ta hand om mej där ,, Hon säjer menssmärta är så olika..Nej säjer jag . jag måste ha hjälp , Jag trodde jag skulle dö faktiskt.. Då säjer hon ring gynmotagningen.. Det tar en timma nästan att komma fram , men när jag gjort det får jag tid dagen efter direkt på morgonen

Kommer in till en gynläkare , Hon ser genast efter en koll med ultra ljud att här är en cysta den slingrade sig runt en äggstock, försökte strypa den,.. Hon säjer åt mig att ta på kläderna , tittar på mig o säjer din äggstock behövs nog ta bort kanske mer ändå, men min högra är kvar eller hu säjer jag.. ja din högra är kvar .. När ska operationen vara då säjer jag ,,, Nu det måste ske nu , det är akut , du är prioreterad ett..

Upp till en annan våning , dropp, tvätt, läkare , sköterskor . läkare herregud , vad jobbigt , rädd!!
Kulverten de går snabbt med mig jag känner mig yr men kan ej tala om det , rädd!! Jag ser på kulvertens tak stora rör otäckt, här kunde man lätt spela in en film  i skräck..Sen sätts elektroder på min kropp , sen rullar sängen vidare in på operation , där får jag en spruta o andas i en syrgasmask,, innan jag sluter ögonen säjer jag allt blir bra bara jag vaknar..

Äggstocken är kvar , de skar bort en cysta som slingrade sig runt äggstocken , men de fanns liv i den så .. Min sjukdom som är kronisk heter Endometrios ..Jag läser om sjukdomen o den är inte speciellt trevlig , men jag ska få någon medicin , måste ha det säjer de...

I dag är jag rätt nedstämd , men jag lovar det ska gå över, snart e jag glad ,

Någon som känner till eller har sjukdomen ??


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag förstår att det känns jobbigt att få det bekräftat men annika men är så glad att allt gick bra och att du är hemma igen och att det inte var något allvarligare. Endometerios är nog ganska vanligt och det är tur att det börjar uppmärksammas mer för man ska inte behöva gå runt med ständigt ont i magen eller få hemska attacker! Så bra att dom har hittat hjälp för dig och att din äggstock är i frihet <3 kram

2009-01-12 @ 20:52:08
URL: http://annagloria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0