Gilla läget

Röd dag , 1 Maj närmare bestämmt .. Det är då man ska ut o protestera världens orättvisor eller hur var det... Orättvist det är vad livet är ibland ,men  det är bara att gilla LÄGET.. I dag har jag jobbat o de flesta andra har varit lediga , men vad då , gillar man läget så får man vara nöjd. Vi fick laxlassange där , den var god o det hade jag ju inte fått om jag var hemma , så ja jag gillade läget o åt min mat o tänkte inte så mycket mera..sen gick solen i moln o regnet hängde i luften då tände vi ljus på bordet o gillade läget , mysigt med mörker...då man tänder ljus.

jaaånu e vi såå här stora , jag o mi n bror, men barna sinnet det ska man väll ha kvar tycker jag..

Nu kom jag att tänka på när jag var barn o sov i höet hos grann ladugården , då på kvällen när byns barn samlat sig där, alla med sovsäck o hemma gjord kola , gjord på mjölk o socker, sirap kanske lite kakao ... den var jättegod... men på kvällen när daggen kom blev den fuktig o sockrig o kletig om händerna blev man , kolan lockade till sig smådjur som kröp in i sovsäcken, brrr ja allt var inte mysigt på höloftet , men det var ju ändå där jag lärde mig vad en långtradare var...stilla satt man tittade varandra in i ögonen o tänkte när ska den ta slut , men ingen ville ju sluta för sluta vi för tidigt , jaa då hade vi ju gjort en kort o det skulle ju vara en långtradare.. .. vi lekte typ ryska posten o så kysste vi varandra med munnen tätt emot varandra åså satt man så tills man inte orkade bara andas med näsan , måste ju äta lite kola med..

Ett rep hade vi med, vi klättrade högt uppsedan svingade vi oss i o hoppade i det mjuka höet , hur kul som helst..Alla var med o sen fick man bullar o mjölk hos Unni eller så var det saft o bulle hos oss.. Jag tror min mamma bakade dubbel sats bullar två gånger i veckan säkert eller åtminstone en , ..Mamma var ju dagmamma så massa bullar gick då åt..så gott ätandes på våren med en filt på gräsmattan o alla åldrar på barnen, underbart , fanns alltid någon att vara med ...

Herregud vad jag gillade läget då....Nu som då...ler

Kommentarer
Postat av: solveig

jag gillar oxå läget, mest när jag får gå i trädgården och påta lite. Läget är oxå gott när man går i skogen med mitzi ,fåglarna sjunger det har regnat lite och björkarna luktar så gott.

2008-05-01 @ 19:52:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0